آموزش مجازی، لزوم استفاده از آن در پساکرونا

لزوم استفاده از آموزش مجازی پس از کرونا

ویروس کرونا سیستم آموزشی را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داد و مسیر تازه ای را در مسیر آموزش قرار داد. یادگیری مجازی به یک شیوه زندگی تبدیل شده است، زیرا کرونا بسیاری از دانش آموزان را مجبور به یادگیری از خانه و همچنین معلمان آنها را مجبور به آموزش در خانه کرده است. از آنجا که آموزش مجازی به طور مستمر در حال ارزیابی است، باید به زندگی قبل از همه گیری سال ۲۰۲۰ میلادی نگاهی بیندازیم تا ببینیم، آیا همیشه نیاز به برگزاری کلاس آنلاین وجود داشته و آن را با واقعیت امروز مقایسه می کنیم. همچنین به بررسی لزوم به آموزش آنلاین و مجازی پس از کرونا میپردازیم

آموزش مجازی و آنلاین زمان قبل از کرونا

یادگیری مجازی فقط با ویروس کرونا رشد نکرده است.
سوال این است: آیا قبل از همه گیری کووید-۱۹ نیاز به یادگیری مجازی وجود داشت؟
اگر از دید معلمان به این موضوع نگاه کنیم ،موارد زیادی وجود داشت که دانش آموزی برای مدت طولانی در بیمارستان و یا در منزل بستری بود و نیاز به یادگیری داشت.
اگر میتوانستیم آن دانش آموز را با همکلاسی های خود در ارتباط نگه داریم و تدریس زنده در کلاس درس را برای او نیز داشته باشیم، عالی بود.
دانش آموزی که به هر دلیلی شرایط حضور در کلاس درس را ندارد باید حداقل به ضبط درس زنده ای که آن روز تدریس می شود دسترسی داشته باشد تا از یادگیری خود عقب نماند.
بنابراین، چرا اطلاعات بیشتری درباره یادگیری مجازی وجود نداشت یا شنیده نشد؟ آیا منابع موجود برای ارائه یادگیری از این طریق وجود داشت؟ بله آنها بودند.
آیا معلمان از امکانات کلاس آنلاین برای یادگیری مجازی آگاه بودند؟ بله و خیر، اما شاید برای استفاده در شیوه ای که امروزه در حال اجرا است، نبوده باشند.

سوالات زیادی در مورد اینکه آیا قبل از کووید-۱۹ نیاز به یادگیری مجازی وجود داشت یا خیر، مطرح شده است. یکی از راه های پاسخگویی به این سوال ارزیابی یادگیری مجازی در بازه قبل و بعد از کرونا است.

لزوم یادگیری مجازی پس از کرونا

آموزش آنلاین و مجازی زمان حال

واقعیت یادگیری مجازی امروز این است که در بازه همه گیری کرونا نجات دهنده زندگی بوده است.
از آنجا که بسیاری از سیستم های مدرسه مجبور به تعطیلی شدند، برای ایمنی دانش آموزان و معلمان، یادگیری مجازی به شیوه ای از زندگی تبدیل شد تا دانش آموزان از یادگیری خود عقب نمانند.
واقعیت امروز نیز چراغ هایی را در زمینه آموزش و پرورش روشن کرده است، به عنوان معلم، ما باید برای رفع نیازهای همه دانش آموزان تلاش کنیم و بکوشیم.
با توجه به وضعیت فعلی ما، دوام همه گیری کرونا، معلمان اطلاعاتی به دست آورده اند که قبل از همه گیری از آنها آگاه نبودند، هم در مورد شیوه آموزش و هم نظرات و نیازهای دانش آموزان در یادگیری.
نظرات دانش آموزان مهم است و دانش آموزان نظر خود را در مورد یادگیری مجازی بیان کرده اند. اگرچه همه دانش آموزان و دانشجویان این حس را که به طور مجازی بهتر یاد می گیرند را ندارند، اما بسیاری متوجه شده اند که این روش یادگیری موثر بوده است.
ویروس کرونا شیوه یادگیری را به چالش کشیده است و دانش آموزان و معلمان در مورد تأثیر این امر بر آموزش و یادگیری نظرات مختلفی را عنوان کرده اند.
بسیاری از دانش آموزان بیان کرده اند:”دوست دارند بتوانند در خانه و در مکان راحت یاد بگیرند.”
برخی معلمان اینگونه عنوان کرده اند که این شیوه آموزش و چالش های آن، کمک به رشد و توسعه فردی آنها کرده است.
در کشورهایی مثل ایران که روزهایی از سال به علت آلودگی هوا و یا شرایط آب و هوایی در زمستان، مدارس و آموزش تعطیل میشد، با وجود آموزش مجازی در همان شرایط دانش آموزان از درس محروم نماندند.
برای دانش آموزانی که در کلاس حضوری کمی خجالتی هستند، یادگیری مجازی دریچه ای را باز کرده است تا همچنان در فرایند یادگیری مشارکت داشته باشند.

آموزش آنلاین و مجازی پس از کرونا

یادگیری مجازی همچنان باید راهی برای دانش آموزانی باشد که قادر به حضور در مدرسه نیستند تا از یادگیری جا نمانند و با همکلاسی ها و معلم خود در ارتباط باشند.

در شرایط کنونی، با توجه به اینکه بسیاری از مدیران و معلمان در انتظار ترم بعدی هستند با این امید که دیگر covid-19 وجود نداشته باشد، باید برنامه هایی در مورد نحوه یادگیری مجازی به عنوان بخشی از فرایند یادگیری برای دانش آموزان در نظر گرفته شود.
باید پذیرفت عادت کردن به این روش آموزشی و استفاده از ابزارهای دیجیتال خیلی مسائل را برای دانش آموزان قابل پذیرش و آسان تر کرده است و برگشتن به شرایط گذشته و کلاس های سنتی به آسانی نخواهد بود.
و همان طور که در بالا اشاره شد به هر دلیلی که دانش آموزی نمیتواند در کلاس درس حاضر شود، این حق را دارد که از آموزش جدا نماند و در کنار همسالان خود یاد بگیرد.
مدیران و تصمیم گیرندگان آموزشی باید همگام با توسعه و پیشرفت فناوری و ابزارهای دیجیتال در جهان و همچنین تغییرات سبک زندگی افراد، در نتیجه همه گیری covid-19 و توجه به نیازهای دانش آموزان، در برنامه های آموزش و پرورش تجدید نظر کنند و به روش یادگیری از طریق مجازی اهمیت بیشتری دهند تا آموزش آنلاین و ایجاد کلاس مجازی در پساکرونا پر قدرت تر از قبل ادامه پیدا کند.

نرم افزار یادگیری مجازی امیرکبیر (نیما)

پس از طراحی و پیاده سازی موفق نیما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با اعلام نیاز سایر دانشگاهها و سازمانها برای استفاده از این نرم افزار بومی، روند تجاری سازی این سامانه آغاز گردید. از آن زمان شرکت‌ها و سازمان‌هایی نظیر گروه بهمن، موسسه اعتباری کوثر، دانشگاه مازندران، سازمان بنادر و دریانوردی و… به جمع بهره برداران نیما پیوستند. با توجه به بهره برداری بسیار موفق این نرم افزار در موسسه اعتباری کوثر و تشویق مدیران موسسه به معرفی و گسترش استفاده از نیما در شبکه بانکی کشور بر آن شدیم تا از این فرصت برای معرفی نیما به صنعت بانکی کشور بهره‌مند شویم.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها