نحوه برگزاری امتحانات مدارس در دی ماه ۱۴۰۰

نحوه برگزاری آزمون دی ماه ۱۴۰۰

پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و حضوری شدن مجدد مراکز آموزشی، نگرانی خانواده ها از حضور دانش آموزان در جلسات امتحان دی ماه کاملا طبیعی است. و بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان این سوال را دارند که امتحانات بصورت مجازی انجام میگیرد یا حضوری؟!

نحوه برگزاری آزمون های دی ماه ۱۴۰۰

طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، امتحانات نوبت اول تمامی مقاطع تحصیلی در سال تحصیلی ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ مدارس به صورت حضوری برگزار می شود. امتحانات میان ترم دانش آموزان مقاطع مختلف نیز تابعی از شرایط مدرسه است و در صورت تشکیل کلاس‌ های حضوری، امتحان نیز حضوری و در صورت آموزش مجازی امتحانات نیز مجازی برگزار خواهد شد.

امتحانات دوره‌های تحصیلی متوسطه اول و دوم به شیوه حضوری و براساس آیین‌نامه‌های آموزشی و ارزشیابی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می‌شود و تنها در شرایطی که مدرسه‌ای به دلیل شیوع ویروس کرونا، در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشته باشد، به صورت استثنا با تصویب شورای مدرسه و با تأیید اداره آموزش و پرورش، ارزشیابی دانش آموزان آن مدرسه براساس دستورالعمل ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دوره شیوع بیماری کرونا و به صورت غیرحضوری انجام می شود.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش از برگزاری امتحانات نوبت اول دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه، دانش آموزان پایه نهم بزرگسال، آموزش از راه دور، ایثارگران و داوطلبان آزاد به صورت حضوری خبر داد.

نحوه شرکت در آزمون دانش آموزان مبتلا به کرونا

دانش آموزان کرونا مثبت نیز در صورت توانایی شرکت در امتحانات در یک اتاق ایزوله از آنها امتحان گرفته خواهد شد، اما اگر شرایط شرکت در امتحانات را نداشته باشند غیبت آنها در صورت ارائه نتیجه تست ویروس کرونا مثبت و یا گواهی بستری در بیمارستان موجه محسوب و نمره نوبت دوم آنها برای نیمسال اول نیز لحاظ خواهد شد.

محمودی اشاره ای هم به نحوه برگزاری امتحانات دی ماه برای داوطلبان آزاد و آن دسته از دانش آموزان پایه دوازدهم که در خرداد و شهریور موفق به کسب نمره قبولی در برخی دروس نشده‌اند، داشت و گفت: امتحانات این داوطلبان طبق برنامه اعلامی از دوم دی ماه آغاز و با رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی به شکل حضوری در حوزه‌های امتحانی برگزار می‌شود.

نحوه برگزاری امتحانات در دانشگاه‌ ها

دانشگاه‌ها چندی است که با مهیا شدن شرایط و کاهش آمار مبتلایان به ویروس کرونا، آغوش خود را به روی دانشجویان گشودند اما خبر شیوع ویروس جهش یافته اومیکرون در ایران، به یکباره حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها و پررنگ شدن آموزش حضوری را به نوعی متزلزل کرده است. دانشگاه‌ها در حال حاضر در انتظار تصمیم جدید ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص نحوه برگزاری امتحانات و ترم جدید تحصیلی هستند.

امتحانات پایان ترم در اغلب دانشگاه ها قرار است به صورت مجازی برگزار شود و در حالی که دانشگاه‌ها برای ترم آتی بر آموزش حضوری تاکید دارند اما مشخص نیست اومیکرون چه شرایطی را رقم خواهد زد.

دانشگاه های ایران

آخرین وضعیت برگزاری امتحانات در دانشگاه های مختلف

دانشگاه تهران

متحانات دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری قطعاً حضوری است اما امتحانات دانشجویان کارشناسی احتمالاً مجازی خواهد بود. بر اساس تقویم آموزشی دانشگاه تهران در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ ثبت نام دانشجویان در تمامی مقاطع از روز شنبه ۹ بهمن ماه آغاز می‌شود و تا روز پنج شنبه ۱۴ بهمن ماه ادامه دارد.

دانشگاه شهید بهشتی

امتحانات کارشناسی و ارشد غیرحضوری و امتحانات مقطع دکتری به‌صورت حضوری است.

بر اساس تقویم آموزشی دانشگاه در نیمسال دوم تحصیلی، انتخاب واحد از روز شنبه ۹ بهمن ماه شروع می‌شود و ۱۱ بهمن ماه پایان می‌یابد. شروع کلاس‌ها ۱۶ بهمن ماه خواهد بود و ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ پایان می‌یابد. امتحانات نیز در بازه زمانی شنبه ۲۱ خردادماه تا چهارشنبه یکم تیرماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

دانشگاه شریف

دانشگاه شریف هنوز تکلیف برگزاری امتحانات را مشخص نکرده اما از دانشگاه خبر می‌رسد که به احتمال زیاد امتحانات در تمامی مقاطع به صورت مجازی برگزار می‌شود.

سرپرست دانشگاه در آخرین اظهار نظر خود نیز اعلام کرد: با توجه به مشکلات خوابگاه‌ها، احتمال برگزاری حضوری امتحانات پایان‌ترم خیلی ضعیف است. برای ما مهم‌تر از تصمیمات بخشنامه‌ای، سلامت دانشجویان، استادان و کارمندان دانشگاه است و علی‌رغم درخواست‌های مکرر برای از سرگیری فعالیت‌ها و حضور دانشجویان و استادان، تلاش خواهیم کرد تا در این تصمیم به سلامت دانشجویان که مشتریان و ذی‌نفعان اصلی ما هستند توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز همچنان تکلیف برگزاری امتحانات را روشن نکرده و قرار است در یکی دو روز آینده معاونت آموزشی اطلاعیه‌ای در این خصوص صادر کند. ثبت نام دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی در نیمسال دوم تحصیلی در روزهای ۹ و ۱۰ بهمن ماه انجام می‌شود؛ شروع کلاس‌ها از روز شنبه ۱۶ بهمن ماه خواهد بود و آزمون‌های پایانی نیز از روز شنبه ۲۱ خردادماه آغاز می‌شود و ۲ تیرماه به پایان می‌رسد.

دانشگاه تربیت مدرس

حذف و اضافه دروس نیز در تاریخ ۱۵ و ۱۶ اسفندماه و پایان کلاس ۲ تیرماه ۱۴۰۱ خواهد بود. امتحانات نیمسال دوم نیز از ۴ تا ۲۵ تیر برگزار می‌شود. در این اطلاعیه تاکید شده است که شیوه برگزاری امتحانات همچون نیمسال گذشته مجازی خواهد بود و در صورت بروز هرگونه تغییر در این باره، مراتب اعلام و اطلاع‌رسانی می‌شود.

دانشگاه علامه طباطبایی

بر اساس تصمیمات دانشگاه و تدوین دستورالعمل از سرگیری تدریجی آموزش حضوری که به وزارت عتف نیز اطلاع داده شده، فقط امتحانات دانشجویان مقطع دکتری ورودی سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار می‌شود و امتحانات سایر دانشجویان به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دانشگاه آزاد

با توجه به شناسایی سویه اومیکرون در کشور بر اساس تصمیم هیات رئیسه، امتحانات مقاطع کاردانی و کارشناسی تمامی واحدهای دانشگاه آزاد به صورت مجازی برگزار می‌شود.

در خصوص نحوه برگزاری امتحانات دانشجویان ارشد و دکتری هنوز تصمیم گیری نشده اما به زودی در این زمینه اطلاع رسانی خواهد شد.‌

امتحانات دانشجویان گروه پزشکی و آن دسته از دانشجویانی که امتحان عملی و آزمایشگاهی دارند، به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران

آزمون‌ها برای دانشجویان رشته‌های تحصیلات تکمیلی به صورت حضوری و برای رشته‌های دکتری حرفه‌ای، کارشناسی و کاردانی به صورت مجازی است و در صورت صلاحدید رئیس دانشکده با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برنامه ریزی‌های لازم و تسهیلات در نظر گرفته شده بخشی از آزمون‌ها می‌تواند به صورت حضوری برگزار گردد.

دانشگاه آزاد استان تهران

امتحانات پایان‌ترم دانشگاه آزاد استان تهران در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ در مقاطع کاردانی و کارشناسی به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دانشگاه الزهرا

امتحانات دانشجویان در تمامی مقاطع تحصیلی در نیمسال اول به صورت مجازی برگزار می‌شود مگر اینکه در مقطع دکتری اساتید طی هماهنگی قبلی با دانشجویان تصمیم بر برگزاری امتحان به صورت حضوری گرفته باشند.

دانشگاه خوارزمی

زمان پایان کلاس‌ها در نیمسال اول تحصیلی در دانشگاه خوارزمی ۱۵ دی ۱۴۰۰ خواهد بود؛ امتحانات در این دانشگاه در بازه زمانی ۲۰ دی تا ۴ بهمن ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

نحوه برگزاری امتحانات این دانشگاه تاکنون اطلاع رسانی نشده است.

دانشگاه پیام نور

امتحانات دانشگاه پیام نور نیز از دوم دی ماه آغاز می‌شود و تا ۲۶ دی ۱۴۰۰ ادامه دارد؛ آزمون تمامی مقاطع در این دانشگاه غیر حضوری خواهد بود.

دانشگاه‌های علوم پزشکی

نیمسال دوم تحصیلی دانشگاه‌های علوم پزشکی برای ورودی‌های قبل از سال ۱۴۰۰ از شنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ آغاز می‌شود و پنجشنبه ۲۶ خردادماه ۱۴۰۱ به پایان می‌رسد. همچنین نیمسال دوم تحصیلی دانشگاه‌های علوم پزشکی برای ورودی‌های سال ۱۴۰۰ از شنبه ۷ اسفند ماه ۱۴۰۰ آغاز می‌شود و پنجشنبه ۱۶ تیرماه ۱۴۰۱ به پایان می‌رسد.

نتیجه گیری:

با توجه گسترش ویروس کرونا، تعطیلی مدارس باعث غیر حضوری شدن کلاس ها و آموزش های ابتدایی شده است. بنابراین پیش بینی می شود که در صورت قرمز بودن وضعیت مناطق از لحاظ گسترش بیماری کرونا نحوه برگزاری امتحانات دوره ابتدایی دی ۱۴۰۰ همچون نوبت های قبل به صورت غیر حضوری در شاد باشد. در غیر اینصورت امتحانات مدارس ابتدایی نبز به صورت حضوری خواهد بود.

لازم است تمامی نکات بهداشتی و فاصله های اجتماعی را همچنان رعایت کنیم تا از شروع شدن پیک جدید کرونا و گسترش یافتن اومیکرون، جلوگیری کنیم.

مقالات اخیر

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها